KIRJANIKUDKUNSTNIKUDTOIMETAJAD • TÕLKIJAD • KRIITIKUD • KEELED
PERIOODIKASARIANTOLOOGIADANTOLOOGIADAUTORIKOGUD
LAVASTAJADNÄITLEJAD • RIIGID



27.3.11

Lasteromaan – 1908. aasta kaanon

Alustama peaks vast klassikaliselt – et kõik ausalt ära rääkida, peaksin ma alustama sellest, et Sash Uusjärv viitas eile Facebookis asjalikule artiklile «An introduction to pulp fiction in Europe before 1914». Üks teoseid, mida selles artiklis mainiti, oli prantslase Pierre Giffardi romaan «La guerre infernale», mis juhtumisi oli ka ainus seal mainitud teostest, mida mina lugenud olen.


Romaan «La guerre infernale» ilmus esmakordselt 1908. aastal ja ilmus 30-leheküljeliste vihikutena. Tuntud kunstnik ja kirjamees Albert Robida, kellest tuleks kunagi kindlasti eraldi kirjutada, tegi sellele romaanile üle viiesaja illustratsiooni ning arvan, et just need pildid on suuresti põhjuseks, miks sellest romaanist tänapäeval räägitakse...


Aga selle romaani ja nende illustratsioonide väärtus pole põhjus, miks ma käesoleva postituse tegin. Põhjuseks on tõsiasi, et mitmel pool wõrgus nimetatakse romaani «La guerre infernale» laste- või noorsooromaaniks.


Jah, Wikipedias on see «roman d'aventures pour la jeunesse» või «adventure novel for children» ning samasuguseid vanusemääratlusi olen ma kohanud mujalgi. Täitsa huvitav oleks lugeda, et mis teeb kellegi arvates sellest teosest lasteromaani..?


Jah, tänapäevane «young-adult fiction» on tegelikult ju lastekirjandus ning eks ühiskond titestub kah usinas tempos, aga siiski ei arva ma, et 1908. aastal olidki uljad piinamisstseenid ja BDSM-illustratsioonid lastekirjanduse lahutamatuks osaks. Wikipedia eksib ning ilmselt pole wikiartiklite autorid seda romaani lihtsalt lugenud. Huvitav, et kas wikipedistid ise lasksid antud lolluse ringlema, või korjasid nad selle lihtsalt heas usus üles..?


Viited

No comments: